Kuidas mõõta palli liikumise kiirust?
Mõõda aeg mis kulub pallil viskejoonest esimese kurikani jõudmiseks
(näiteks 2,50 sek.).
Nüüd tee järgmine tehe : 65,84 /
aeg = kiirus (näites 65,84/2,50=26,3 km/h)
Tavaliselt on palli kiirus vahemikus 25...30 km/h.
Kuidas arvutada palli pöörete arvu?
Võib ära lugeda mitu pööret
teeb pall viskejoonest esimese kurikani
ning jagada selleks kulunud ajaga. See ei anna aga päris õiget
infot mängija
viske kohta, kuna rajaga kokkupuutest palli kiirus väheneb ning pall
hakkab raja lõpuosas veerema.
Võimalik arvutustehe oleks : pöörete arv / aeg × 60
= pööret
minutis
Parim moodus aja mõõtmiseks ja pöörete arvu lugemiseks on vaadata filmitud viset.
Mängija viset iseloomustab palli pöörlemise kiirus käest
lahtilaskmise hetkel. Selle mõõtmiseks on sobiv kasutada
low flare palli (näiteks spare ball) ja tükikest
teipi (10 kuni 15 cm pikk). Teip aseta pallile PAP'ist kuni
sõrme aukudeni. Filmi viset tagant ning suures plaanis
kätt.
Aeglasel filmi vaatamisel peata film hetkel, kui pall on käest
lahti lastud. Fikseeri teibi asend nagu see oleks kella seier (näiteks
teip näitab 10:00). Nüüd vaata filmi edasi 10 kaadrit
ja fikseeri uuesti teibi asend. Arvesta kokku kui palju teip pöörles
selle aja jooksul, nagu teip oleks kella tunni osuti.
Näiteks:
kui pall alustas liikumist 10:00 ja lõpetas 5:00, ning liikus
selle aja jooksul korra üle 10:00, siis seda arvestatakse
: 10:00 kuni 10:00 on 12 tundi ja 10:00 kuni 5:00 on 7 tundi, kokku
seega 19 tundi.
Kokku saadud tundide arv tuleb korrutada 12,5-ga.
Antud näite puhul RPM on 19×12,5=238 p/min. See kehtib PAL
süstemis kaamerate puhul, kui on NTSC süsteem (30 kaadrit/sek)
siis tuleb korrutada 15-ga).
©2006 Tauno